Po vstupu do Evropské unie (EU) se České republice otevřela jedinečná možnost využívat Strukturální fondy EU. Tyto fondy jsou nástrojem regionální politiky Unie, která si klade za cíl pomoci těm regionům EU, které jsou v rámci Unie chudší, nebo čelí nějakému aktuálnímu problému (např. průmyslové restrukturalizaci či vysoké míře nezaměstnanosti). Strukturální fondy pozitivně přispívají ke snižování regionálních rozdílů a ke zlepšování životního prostředí. Různou měrou se podílejí na výstavbě infrastruktury, investují do lidských zdrojů a podporují podnikatelské prostředí.
Strukturální politika a v podstatě i využívání Strukturálních fondů (vč. ESF) vychází z pěti základních (operačních) principů:
Jedná se o zásadu koncentrace úsilí spočívající v co nejúčinnějším využití prostředků fondů k realizaci předem stanovených cílů tak, aby nebyly rozmělňovány na řadu drobnějších a méně významných akcí. Jde o snahu věnovat nejvíce prostředků do regionů s největšími problémy, pokud možno na projekty přinášející maximální užitek.
Zahrnuje úzkou spolupráci mezi Evropskou komisí a odpovídajícími orgány na národní, regionální a místní úrovni, určenými každým členským státem pro všechny etapy přípravy a realizaci podpůrných programů. Na konkrétním rozdělení prostředků se tak podílejí samotní příjemci, tj. regiony, města, obce i soukromé subjekty, pro něž jsou prostředky určeny.
Klade důraz na komplexní přístup k řešení problémových regionů. Prostředky fondů jsou alokovány na základě víceletých a víceoborových programů předkládaných Evropské komisi vládou členské země, nikoliv na základě jednotlivých projektů. Na realizaci konkrétního programu se v souladu s principem koncentrace podle potřeby podílí všechny Strukturální fondy.
Princip směřuje k zajištění toho, že financování z fondů Společenství se nevyužije jako náhrada národních strukturálních subvencí. Tzn., že prostředky ze Strukturálních fondů EU pouze doplňují výdaje členských států. Členské státy musí poskytnout finanční informace potřebné k ověření adicionality při vytváření plánů a pak pravidelně během poskytování pomoci, přičemž nesmí v důsledku podpory ze SF snížit vlastní výdaje, např. nelze snížit ve státním rozpočtu výdaje na dopravní infrastrukturu v důsledku podpory tohoto okruhu investic z EU.
Jde o průběžné sledování a vyhodnocování prováděných opatření a celkové efektivnosti vynakládaných prostředků. Před schválením projektu je vyžadováno podrobné hodnocení jeho dopadů, následuje průběžné monitorování realizace projektu a nakonec zhodnocení skutečných přínosů projektu. Význam tohoto principu se neustále zvyšuje.
V současnosti se začínají uplatňovat ještě další dva principy, a to principy subsidiarity a solidarity.
Nařízení Rady EU formulují podmínky pro zařazení regionů pod Cíl 1: jedná se o regiony na úrovni NUTS II, jejichž HDP na obyvatele za poslední 3 roky je menší než 75% průměru Unie. Pravidla ale činí výjimku pro určité regiony, jejichž HDP se pohybuje těsně nad touto hranicí, ale u nichž jsou speciální důvody pro zařazení pod Cíl 1.
- tento cíl pokrývají činnosti všech strukturálních fondů.
Tento cíl pokrývá všechny venkovské a městské oblasti nespadající pod cíl 1, které ale čelí mimořádným problémům restrukturalizace - ERDF a ESF.
Zaměření pomoci z každého fondu je stanoveno nařízeními Rady. V současné době jsou pro podporu opatření regionální a strukturální politiky používány následující Strukturální fondy:
Zvláštní postavení zaujímá tzv. Kohezní fond. Maastrichtská smlouva stanovuje, že finanční prostředky z Kohezního fondu (Fondu soudržnosti) by měly být poskytovány "členským státům s HDP na obyvatele nižším než je 90% průměru Společenství, které mají program vedoucí ke splnění podmínek hospodářské konvergence". (Např. v roce 1999 pouze čtyři členské státy - Řecko, Irsko, Portugalsko a Španělsko - vyhovovaly tomuto kritériu a mohly z Kohezního fondu čerpat prostředky.)
Kohezní fond financuje dva typy projektů:
Bližší informace ke Strukturálním fondům, stejně jako ke všem realizovaným operačním programům, naleznete na stejnojmenných stránkách, které spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj :
E-mailová adresa pro dotazy týkající se jednotlivých výzev nebo obecně OP VK:
Přehled webových stránek zprostředkujících subjektů OP VK (krajů)