První diskuze se konala ke dvěma projektovým záměrům dne 10. března. První byl představen projektový záměr
„Vytvoření standardů kvality výchovně vzdělávací práce ve školských zařízeních pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné výchovy včetně výchovně vzdělávacích programů“ Důvodem realizace
projetu je neexistence závazných standardů kvality v oblasti výchovně vzdělávací práce s dětmi ve
věku tří až osmnácti let svěřených do péče školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy (dále zařízení).
Cílem projektu je jednak standardizace výchovně vzdělávací práce v zařízeních, definování minimálních standardů
prostorové a hmotné vybavenosti a dále vytvoření rámcových výchovně vzdělávacích programů a pilotní ověření funkčnosti
ve vybraných zařízeních. Prezentaci tohoto záměru naleznete
zde.
Více
informací naleznete zde.
Zápis z odborné diskuze zde
Jako druhý v pořadí byl toho dne představen projektový záměr„VIP Kariéra II – Rozvoj školních
poradenských služeb, včetně kariérového poradenství v podmínkách kurikulární reformy.“ Projektový záměr
přímo navazuje na systémový projekt VIP-Kariéra, využije zkušeností a odborných pracovníků z předchozí realizace a
navíc rozšíří obsahy poskytovaných a monitorovaných služeb ve školách, zkvalitní informační, vzdělávací a metodickou
podporu kariérového poradenství a vzdělávání. Projekt rozšíří a zajistí činnost
školních poradenských
pracovišť na školách rovnoměrně rozmístěných po ČR. Pracovníkům ve školách (školním psychologům, speciálním
pedagogům, výchovným poradcům a školním metodikům prevence) bude zajištěno metodické vedení a konzultace. Navíc bude
zřízena krizová linka pro učitele. Prezentaci tohoto záměru naleznete
zde.
Více informací naleznete
zde.
Zápis z
odborné diskuze zde.
Dne 17. března se konala diskuze k projektovému záměru „
NZZ – Jednotné zadání závěrečné
zkoušky v oborech středního vzdělání s výučním listem“ záměrem projektu je zabezpečit realizaci nové
závěrečné zkoušky (NZZ) ve všech školách se zastoupením oborů kategorie H a E. Projekt bude zajišťovat provoz a
správu banky úloh jednotných zadání a jejich editaci, práci s jednotným zadáním na školách v celé ČR a výměnu
zkušeností mezi tvůrci jednotných zadání, školami, zaměstnavateli a veřejností. Tvorba jednotných zadání bude
provázána s průběhem kurikulární reformy a s vývojem kvalifikací. Obsah jednotných vzdělání bude nově
vytvářen ve vazbě na rámcové vzdělávací programy, přičemž prostorem pro ověřování specializace školy vztahující se ke
školnímu vzdělávacímu programu bude školní část závěrečné zkoušky. Prezentaci tohoto záměru naleznete
zde.
Více informací naleznete
zde.
Zápis z odborné diskuze
zde.
Dne 20. března byl projednán projektový záměr „KLÍČ –
Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání“ projekt se zaměřuje na oblast klíčových kompetencí, jejichž
utváření a rozvíjení u žáků všech stupňů a typů škol se stalo významnou součástí kurikulární politiky zakotvené ve
školském zákoně i ve všech nově vznikajících rámcových vzdělávacích programech. Vychází rovněž z toho, že i
v zemích EU je problematika klíčových kompetencí velmi aktuální a rozvíjí se jak na národní, tak na mezinárodní
úrovni. Prezentaci tohoto záměru naleznete
zde.
Více informací naleznete
zde.
Zápis z odborné diskuze
zde.
Dne 21. března byl jako poslední v tomto měsíci projednán projektový
záměr „Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího
programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání.“ Základní umělecké vzdělávání má podobu
dlouhodobého, systematického a komplexního studia, rozvíjí a kultivuje umělecké nadání širokého okruhu zájemců, kteří
prokážou potřebné předpoklady ke studiu a současně je rozsáhlou platformou pro vyhledávání umělecky talentovaných
jedinců. Cílem projektu bude poskytnout metodickou a logistickou podporu pro úspěšnou tvorbu a realizaci dokumentu a
jeho zavedení do praxe. Prezentaci tohoto záměru naleznete
zde.
Více informací naleznete zde.
Zápis z odborné diskuze
zde.
Reakce i komentáře účastníků diskusí se nesly v pozitivním duchu, většina přítomných vyjádřila podporu
navrženým záměrům a ocenila užitečnost a potřebnost plánovaných aktivit. Máte-li i Vy k výše uvedeným
projektovým záměrům MŠMT připomínky či se s námi chcete podělit o komentáře, neváhejte a napište nám na
esf@msmt.cz (do předmětu zprávy uveďte „ odborné
diskuze“). Vaše reakce se dostanou do rukou zpracovatelům projektů, kteří se mohou inspirovat a využít je při
dopracování záměrů do finální podoby!